Teorija - sausa šaka. Skaičiai iš svetimų miestų ir šalių ne visada tinkami perkelti į kitą kontekstą.
Daug vertingesni skaičiai, faktai ir išvados iš Lietuvos duomenų ir Lietuvos kontekste. Užsienio patirtis tik kaip indikacija ir pavyzdys.
Vertinkime Lietuvą su jos klimatu, dviratininkų skaičiumi važinėjančiu žiemą; to potencialo augimu; važinėjimo tikslu; kaina, kurią reikia mokėti už tokį važinėtoją ir ką galima geresnio nupirkti su tomis lėšomis viešos naudos požiūriu. Taip pat iš kokios biudžeto eilutės tos lėšos skiriamos. Tai yra protingas požiūris, o ne aklas vaikiškas užsispyrimas "nuvalykite ir taškas, nes aš esu vertybė savaime ir man reikia išskirtinių sąlygų". Čia tiesiog diskutuojame. Bet suvokime savo pasiūlymų pagrindimą ir pasekmes platesniame savo, kaip dviratininkų, naudos kontekste.
Pradėkime nuo to, kad savivaldybių biudžetai planuojami metams, tame tarpe ir visos išlaidos susijusios su dviračiais.
Pvz. jei tos lėšos paimamos iš metinio dviračių takų priežiūros biudžeto (labai tikėtina), tai jau beprotybė savaime. Nes tas biudžetas, kaip taisyklė labai mažas ir jo neužtenka. Todėl valant tuos pačius takus sezono metu, nauda dviratininkams šimtus ir tūkstančius kartų didesnė (proporcingai tiek daugiau jų pravažiuos nuvalytais takais sezono metu). Augant tam skaičiui ir ilgėjant važinėjimo sezonui, augs ir lėšų poreikis ir jų panaudojimas.
Turbūt nesi tks naivus, manydamas, kad 1 km tako nuvalo už 4 Lt. Turbūt 40 Lt ir daugiau yra arčiau tiesos ;-(
Jei dėl brangiai nuvalytos žiemą dvirtakio atkarpos, toje atkarpoje per dieną pravažiuos 3 dviratininkai vietoj 1, tai bus 300 % augimas. Bet kokia to augimo absoliuti išraiška ir vertė ?
Kiek tai išvis padidins žiemą važinėjančių dviratininkų skaičių ? Ar tai pagrindinis faktorius tam skaičiui augti ?
Nors aš dviratininkas, važinėju žiemą (nedaug), bet tą atkarpą (kaip ir visas kitas toje pačioje kelionėje iš taško A į B) paprastai galiu pravažiuoti keliu ar nuvalytu šaligatviu.
Jau minėjau, kad beveik nėra logikos valyti niekur nevedančias, nesijungiančias takų atkarpas. Visos mūsų aptariamos atkarpos yra būtent tokios (arba beveik tokios), rekreacinės, iš niekur į niekur. Jų net nuvalyti ištisai neina dėl fizinių kliūčių. Bet sniegą pastumdyti ir pinigus išplauti tikrai galima.
Gal neįsivaizduoji kaip atrodo užsnigtas Kaunas. Bet geriausiai valoma miesto vieta - Laisvės alėja, yra paskendusi pusnyse (beje ant nupiešto dvirtakio), vietoj šaligatvio realiai yra tik sutrypto sniego ir ledo pluta pakraščiais. Tai visi kiti miesto šaligatviai atrodo dar blogiau (su mažom išimtim) ir su dviračiu patogiau pravažiuojamos tik gatvės. Arba važiuoji šaligatviuose pramintais takais, jei mėgsti MTB, pasikratymą ir dviračio valdymo pamokas (man tai išties smagu). Būtų daugiau bendros naudos pėstiesiems ir dviratininkams, jei už tas skurdžias lėšas tvarkingiau nuvalytų daugiau šaligatvių. Būtų mažiau sulaužytų kaulų ir net dviratininkams patogiau, nes tai patogesnė susisiekimui infrastruktūra, vedanti pro ir į dažnai lankomas vietas.
Kitas pavyzdys apie realią investicijų ir tvarkymo "naudą"
iš temos:
"Projekto įgyvendinimo metu bus rekonstruotas Panemunės - Senamiesčio dviračių takas (7 kilometrai), įrengti dviračių stovai, apšvietimas ir kita reikalinga infrastruktūra dviračių takui. Įgyvendinus projektą bus sudarytos geresnės susisiekimo sąlygos tarp Šančių, Panemunės ir Centro mikrorajonų. Įrengus dviračio tako apšvietimą bus pagerintos dviratininkų saugumo ir eismo sąlygos."
Atrodo žavinga, ar ne
Tikrai reikai kapitaliai remontuoti takų dangą, senai to reikalaujame. Puiku. Bet kamvisa kita ? Ką duos tas nepigus apšvietimas, stovai, suoliukai, kt. iš "dviračių infrastruktūros" metinio biudžeto, kurių vietoj verčiau sutvarkytų ilgesnį tako ruožą.
Vargu ar padaugės važinėjančių tamsiu paros metu, nes dviratininkų sumažėja tamsiais rudens vakarais dėl kitų priežasčių. Kam reikalingi stovai dviračių take ? Kiek jau pastatė eksperimentui, stebėjau 2010 m. beveik visi stovėjo tušti. Nes take važiuoji, o ne laikai dviratį stove.
Suoliukai ir apšvietimas tik pritrauks dykaduoniaujančio jaunimo, daugiau pridaužytų butelių ant tako ir neaiškaus plauko tipelių, kai važiuoji pro juos vienas vakare. Ar tai padidina saugumą, ar sumažina ? Arba dieną sėdi ant suoliukų žmonės prie tako, šunų vedžiotojai, vaikšto mamos su vaikais ir kiti pėstieji ir tik trukdo važinėtis. Geriau dviračių take ir prie tako nebūtų jokios pašalinės infrastruktūros kuri traukia pėsčiuosius, žioplius ir kitas kliūtis dviratininkams. Tegu stato suoliukus grynai prie šaligatvių ir pėsčiųjų zonose.
Tingiu tęsti pokalbį, bet savo pasiūlymus tikrai verta pasverti. Aš laikausi nuostatos, kad su mažomis dviračių infrastruktūrai skiriamomis lėšomis tegu padaro maksimaliai efektyviai daugiau, o ne jas ištaško į kairę ir dešinę nebūtinai prabangai.