Pateikiu LDB pasiūlymo projektą Seimo komitetams dėl Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (SEAKĮ) pakeitimo įstatymo. Raštas dėl pataisų teksto žemiau. Esminiai LDB pakeitimai - prieš šviesas ir liemenes dieną, esamo SEAKĮ minimali redakcija. Siūlau apsiriboti šiuo punktu kaip esminiu, nes visoms pataisoms nėra kada.
Pataisų svarstymo pagrindinis komitetas Teisės ir teisėtvarkos, svarstys lapkričio 23 d. Gali būti keli klausymai, nes daug pataisų. Atsakingas seimūnas Julius Sabatauskas. Pastabas būtina pateikti komitetui iki lapkričio 17 d. Aš noriu nusiųsti jau lapkričio 15 d. (antradienį). Iki to laiko prašau perskaityti ir išnagrinėti mano raštą, forume ar e-paštu ldb [eta[ dviratis lt pakomentuoti. LDB pasiūlymas suformuluotas jau po ilgų debatų dėl KET pakeitimo ir Susisiekimo ministerijos darbo grupės posėdžių. manau, kad geras ir nebėra ką pridurti. Jei nesulauksiu pastabų iki lapkričio 15 d. siųsiu tokį, koks pateiktas žemiau. Pagal galimybes dalyvausiu Seimo komiteto klausymuose.
Seimo posėdžių sekretoriatui Lietuvos Respublikos Seimas Gedimino pr. 53, 01109 Vilnius 2011-11-10 Nr. 11/11-5 Kopija Teisės ir teisėtvarkos komitetui Ekonomikos komitetui
PASIŪLYMAS DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 33 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO 61 IR 271 STRAIPSNIAIS IR ĮSTATYMO PRIEDO PAPILDYMO PROJEKTUI Nr. XIP-3408
Lietuvos dviratininkų bendrija (toliau LDB), išnagrinėjusi Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 33 straipsnių pakeitimo ir papildymo 6(1) ir 27(1) straipsniais ir Įstatymo priedo papildymo įstatymo projektą Nr. XIP-3408, pateikia savo pasiūlymus dėl šio įstatymo pakeitimų.
LDB siūlo naują formuluotę „13 straipsnis. 17 straipsnio 2 dalies pakeitimas“ išdėstant ją taip: 2. Pakeisti 17 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „Dviračio vairuotojui leidžiama važiuoti keliu tik tvarkingą stabdį ir garso signalą turinčiu dviračiu. Važiuojant tamsiu paros metu arba esant blogam matomumui, dviračio priekyje turi šviesti baltos šviesos, o gale – raudonos šviesos žibintai; prie dviračio ratų iš abiejų pusių turi būti pritvirtinti šviesą atspindintys elementai. Tamsiu paros metu dviračio vairuotojams rekomenduojama dėvėti šviesą atspindinčius rūbus, arba būti prie drabužių kitiems eismo dalyviams matomoje vietoje prisisegus šviesą atspindinčius elementus. Dviračio vairuotojai (keleiviai) iki 18 metų, važiuodami (vežami) keliu, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko šalmą. Kitiems vyresniems kaip 18 metų asmenims, dviračiu važiuojantiems keliu, rekomenduojama būti užsidėjus ir užsisegus dviratininko šalmą.“
Vietoj projekte Nr. XIP-3408 pateikto 13 straipsnis. 17 straipsnio 1, 2 ir 3 dalių pakeitimo: 2. Pakeisti 17 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Dviračio vairuotojui leidžiama važiuoti keliu tik tvarkingą stabdį ir garso signalą turinčiu dviračiu. Dviračio gale turi būti raudonas šviesos atšvaitas arba raudonas šviesos žibintas, iš abiejų šonų – oranžiniai šviesos atšvaitai, pritvirtinti prie ratų stipinų. Važiuojant važiuojamąja kelio dalimi dviračio vairuotojas privalo dėvėti šviesą atspindinčią liemenę arba dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos žibintas. Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos žibintas, dviračio vairuotojas privalo dėvėti šviesą atspindinčią liemenę. Dviračio vairuotojai (keleiviai) iki 18 metų, važiuodami (vežami) keliu, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko šalmą. Kitiems vyresniems kaip 18 metų asmenims, dviračiu važiuojantiems keliu, rekomenduojama būti užsidėjus ir užsisegus dviratininko šalmą.“ (paryškinta LDB).
Esminis LDB ir šalies dviratininkų bendruomenės nepritarimas, kad projekto Nr. XIP-3408 13 straipsnis. 17 straipsnio 2 dalies pakeitime norima įteisinti privalomą dviratininkų važinėjimą dieną su įjungtomis priekinėmis šviesomis ir liemenėmis. Lietuva būtų valstybė pirmoji pasaulyje, įteisinusi tokį absurdišką reikalavimą dviratininkams. Europos dviratininkų federacijos duomenimis, visose ES šalyse ir daugumoje išsivysčiusių pasaulio šalių šviečiantys baltos šviesos žibintas priekyje, raudonos šviesos gale yra privalomi dviračiui kaip transporto priemonei tamsiu paros metu arba esant blogam matomumui (mažiau kaip 300 m). Iki šiol toks reikalavimas galiojo ir Lietuvoje. Naudoti dviračio žibintus dieną (kurie yra daug kartų silpnesni nei automobilio žibintai ir nėra jų techninio reglamentavimo bei kontrolės, o rinkoje siūloma daugybė įvairaus veikimo bei galingumo modelių) yra nei techniškai, nei teisiškai, nei eismo saugumo požiūriu nepagrįstas ir nemotyvuotas reikalavimas. Seimas neturėtų reguliuoti piliečių apsirengimo, rinka gamina daug aprangos ir eismo saugumo produktų su šviesą atspindinčiais elementais, kuriuos vartotojai gali pasirinkti savo nuožiūra. Todėl reikalavimas dėl privalomų liemenių dieną yra nepagrįstas ir perteklinis, mažinantis ekologiškos, visiems prieinamos transporto priemonės – dviračio – naudojimą. Svarbi bendra įstatymo nuostata, kad tamsiu paros metu ir esant blogam matomumui būtų privalomi šviesą atspindintys elementai, o ne privaloma viena konkreti aprangos detalė. Vietoj privalomų oranžinių atšvaitų ant dviračio ratų gamintojai ir rinka jau senai taiko daug sprendimų (šviesą atspindintys elementai ant ratlankių, padangų, rėmo, dviratininkų aprangos ir aksesuarų). Todėl šis reikalavimas techniškai ir morališkai pasenęs.
LDB pakeitimų esmė - kad dviratis, kaip transporto priemonė, visur naudotų priekines ir galines šviesas tamsiu paros metu ir esant blogam matomumui (ne vien važiuojant kelyje, kaip dabar SEAKĮ). Tokia nuostata galioja daugumos ES šalių teisės aktuose. Papildomai dviratininkas (kuris nulipęs nuo dviračio tampa pėsčiuoju) tamsiu paros metu ar esant blogam matomumui įpareigojamas naudoti šviesą atspindinčius elementus savo aprangoje (kaip KET numato pėsčiųjų pareigose). Kiekvienas asmuo gali pasirinkti sau tinkamą aprangą ir elementus.
LDB atstovai nagrinėjo šiuos klausimus ir pateikė savo pasiūlymus LR susisiekimo ministro įsakymu Nr. 3-312, 2011-05-30 sudarytos darbo grupės (DG) dėl pasiūlymų Kelių eismo taisyklių (KET) nuostatoms, susijusioms su dviračių transporto eismu posėdžiuose. Dauguma ministerijos ekspertų jiems pritarė. Reikalavimus įteisinti dviračių šviesas ir liemens dieną pateikė LR susisiekimo ministro visuomeninis patarėjas p. Stasys Brundza. Tačiau jis negalėjo pagrįsti ir argumentuoti šio siūlymo komisijos posėdžiuose. LDB prieštaravo šio pasiūlymo teikimui į SEAKĮ projektą. Nežinia kokiu būdu šis pasiūlymas pateko į įstatymo projektą Nr. XIP-3408.
LDB nuomone, jei būtų priimtas nepagrįstas reikalavimas važinėti dviračiais dieną su šviesomis ir liemenėmis, jis būtų neįgyvendintas dėl natūralaus piliečių pasipriešinimo šiam absurdui. Seimas tik diskredituotų save šalies ir tarptautiniame lygmenyje, sumažinant dviračių naudojimo patrauklumą. Apie šios pataisos pateikimą informuota Europos dviratininkų federacija (vienijanti 66 Europos ir pasaulio dviratininkų organizacijas).
Pagarbiai, Linas Vainius Lietuvos dviratininkų bendrijos pirmininkas Tel. 8-699-33661
|